GENERALDIREKT@REN
DR Byen
Jesper Larsen Emil Holms Kanal 20
DK-0999 Kgbenhavn C
T +45 3520 3040

www.dr.dk

E-mail : ipressen@gmail.com

Maria Rgrbye Renn
D +45 3520 3628

12. september 2017

Keere Jesper Larsen

Du har den 10. juli 2017 klaget over programmet ”Sidste nyt fra @stfronten”, som er
blevet sendt den 8. juli 2017 p& DR2. Efter at redaktionen afviste din kritik samme
dag, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgéet

sagen og udarbejdet en indstilling til min afgerelse.
Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at falge.

Med venlig hilsen

/24

aria Rerbye Rgnn

Generaldirekter

Kopi: Journalen
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach
Redaktionschef Heidi Robdrup
Chefkonsulent Marianne Juul

Side 1 af 14



Gennemgang af sagen.
Selve programmet. “Sidste nyt fra @stfronten.”

Den 8. juli 2017 havde DR2 premiere pé et nyt program, som tilstrasber at give et
kritisk syn pé russisk information og misinformation. | programomtalen stéar der:
“Rusland rasler med sablen, Nordkorea tester langdistancemissiler og dialogen om
menneskerettigheder med Kina er forstummet. Men hvori bestér egentlig truslerne
fra gst, og hvordan fgres kampen mod Vesten i dag? Det undersgger tidligere
korrespondent og sprogofficer Anna Libak i "Sidste nyt fra @stfronten".”

| fprste afsnit af programmet medvirker journalist og blogger Jesper Larsen som
gaest.

Han er klager og vil i det fglgende blive betegnet JL.

Veerten Anna Libak vil blive betegnet AL.

Klager var inviteret til et interview om klagers rolle som "trold” for russiske
interesse og klagers tilknytning til den russiskstpttede oprprsbeveaegelse pé Krim.
Undervejs i interviewet konfronterede vaerten AL klager med et citat, som klager -
ifolge vaerten - skulle have sendt til DRs Ruslandskorrespondent Matilde Kimer pé8 en

sms.
Den relevante passage:

AL: "Vil du give mig ret i, at nogle gange sd gér du lidt for vidt, fordi jeg mgdte DRs
korrespondent, Matilde Kimer, hun viser mig en sms, og der stdr: *Ved du godt, at
Libaks mand arbejder for CIA?" Og nu skal det siges, ja, nu skal det siges til seerne, at
min mand pé det tidspunkt var ambassadgr i Ukraine. Men det kom _jo som et chok —
ogsé for ham — at han arbejdede for CIA. Og derfor vil fjeg sp@rge dig: Hvordan finder
du p& at skrive den slags?

JL: Okay, jeg kan simpelt hen ikke huske, at jeg har skrevet den der sms, det mé jeg
sige, det er..alts§ .. jeg vil ikke benaegte, at_jeg kunne have gjort det mdske i et vadt
gjeblik, eller sddan noget, men..

(AL afbryder] Men tror du, at han arbejder for CIA?

JL: Jeg har ikke sendt en sms,..det er simpelt hen ikke rigtigt det du siger, for jeg har
ikke engang Matilde Kimers telefonnummer..

(AL afbryder) Jamen, jeg har jo simpelt hen set den!

JL: Jamen, jeg har ikke Matilde Kimers telefonnummer

AL: N&.

JL: 58, .[AL afbryder)

Side 2 af 14



m

AL: Men jeg har set den!

JL: 58 det har vaeret en messenger-besked, eller et eller andet pé et tidspunkt, og s
har det vaeret en del af en debat eller noget som helst, nej men .[AL afbryder)

AL: Ej, m8 jeg ikke lige sp@rge: Tror du sé, tror du, at han arbejder for CIA?

JL: Nej, jeg tror ikke, at han arbejder for CIA, men jeg mé& sige, at_jeg synes, at det er
et problem med den mistaenkelighed, som der er skabt over for mig, og jeg er sikker
p8, at det her har veeret i en eller anden kontekst, som vi 58 ikke lige..oh. ..

AL afbryder: Men mé jeg sé ikke lige sparge dig: Hvordan gér det til, at du bruger al din
végne tid pd at udbrede pro-russiske standpunkter i Danmark. Hvorfor gar du det?
JL: Det gar jeg ikke, nu kalder du det for pro-russiske, hvis vi siger noget, s8 har jeg jo
mere brugt min tid pé. .eh, som du ville formulere det, at s& mistillid til pressen..og det

er.jo ngdvendigt med nogle kritiske borgere.

Om klagen.

Den 10. juli klager JL til redaktionschef Heidi Robdrup (HR). Hun er ansvarshavende
redaktionschef for “Sidste nyt fra Pstfronten.”

JL skriver, at han i udsendelsen blev konfronteret med et citat, som veerten
heevdede, at han skulle have skrevet og sendt pa sms, men som han aldrig har
skrevet.

Klager vedhaefter en korrespondance med redaktionschef HR. Deri er en kopi af en
Messenger-besked til DRs Ruslandskorrespondent fra klager, men hvor kun et par
linjer af beskeden er synlig og fremhaevet. Det er det, som klager mener, at
studieveerten hentydede til med sit citat fra en sms-besked. Linjerne indgér i en
leengere tekst, der ikke er leesbar. Men i den lzeselige del af teksten star: “Libak (gift
med dansk CIA-ambassadar til Ukraine] sammenligner mine synspunkter med
gerningsmanden for et muslimsk aeresdrab. Det er da helt sort!”

Klager skriver i en mail til redaktionschef HR: “Teksten indgdr i en kontekst, hvoraf
det er klart, at_jeg ved brug af ordet “ClIA-ambassadgr” henviser til en politisk
holdning om uselvstaendig dansk udenrigspolitik, som man kunne have spurgt mig om
direkte.”

Messenger-beskeden er fra november 2016.

Klager kreever en rettelse fra DR og erkendelse af, at det var et falsk citat.
Redaktionschef HR svarer klager den 10. juli. Hun afviser, at klager i interviewet bliver
konfronteret med et ordret citat. Hun medgiver, at der ikke er tale om en sms, men
en Messenger-besked. Redaktionschefen forklarer, at vaerten AL ikke citerer, men
giver et “indholdsreferat” i den p&geeldende udtalelse i udsendelsen.

Side 3 af 14



Redaktionschefen forklarer, at gasesten/klager far mulighed for at forklare sig. Det
sker — ifplge redaktionschefen — allerede med veertens fgrste spgrgsmal til gaesten.
"Hvordan kan du finde p& at skrive den slags?”

Gaesten/klager far mulighed for at forklare sig og tydeliggere sit standpunkt, skriver
redaktionschefen. Redaktionschef HR afviser kravet om en rettelse, men tilbyder at
lz=gge hele klagers Messenger-besked ud pa Deadlines facebookside samt p& DRs Fejl
og Faktaside, s& alle selv kan lzese den og selv bedgmme indholdet.

Klager skriver og afviser redaktionschefens tilbud. Klager gnsker, at DR treekker det
- han opfatter som et citat - tilbage som en misforstéelse fra DRs side. DR begr
meddele offentligheden, at klager ikke har skrevet det, han bliver konfronteret med.
Klager uddyber, at han opfatter Messenger-beskeden som privat, og at der derfor
fra DRs side er tale om en leekage af privat korrespondance. Klager skriver videre, at
han mener, at hvis han sender noget privat til énjournalist fra DR, s& bgr en
Jjournalist fra et andet medie ikke efterfglgende have adgang til det.

Redaktionschefen HR svarer. Hun forklarer, at interviewet handler om, hvornér man
som politisk aktiv borger/journalist/debatter blot netop er det, og hvornér man
herer til kategorien "trold”. Altsé en aktgr som forspger at pavirke deekningen af
bestemte begivenheder, som man er utilfreds med mediernes omtale af. HR fajer til,
at man i programmet undlod at forteelle, at klager tilbage i 2015 skrev til HR for at
oplyse, at veerten AL"s mand er "amerikansk uddannet.”

Redaktionschefen har siden over for mig oplyst, at det har spillet en rolle for hendes
og redaktionens opfattelse af klager som gaest, at han ved flere lgjligheder har
forspgt at pévirke redaktionen ved at henvende sig.

HR skriver til klager: “Du skriver, at du opfatter beskeder til Matilde Kimer som
private. Matilde Kimer er professionel Rusfandskorrespondent for DR og modtager
med jasvne mellemrum henvendelser fra seere. Og s8 er der en mindre gruppe, der
oftere og gentagne gange agiterer for en bestemt diskurs, og som har en mere
professione/

kommunikationsadfeerd — herunder dig selv. Faelles for alle henvendelser er, at de er
reaktioner pd Matilde Kimers virke for DR og ikke af privat karakter. Matilde Kimer
har ikke af egen drift henvendt sig til os, men har svaret os, da vi undersggte miljget i
forbindelse med vores research. Indholdet af beskeden er pd ingen méde af privat
karakter, men et klassisk eksempel pd en henvendelse, der har som ambition at
g&ndre den journalistiske daekning / en retning, som du finder mere korrekt.”

0Og et afsnit senere i mailen skriver HR:

Side 4 af 14



“Sender man materiale til en DR-journalist, kan man indgd aftale om, at materialet
udelukkende mé benyttes i DR-regi. Men det sker ogsé, at DR indgér journalistiske
samarbejdsaftaler med andre medier, for eksempel i en avis, der s4 deler research og
ressourcer | det journalistiske arbejde.”

Redaktionschefen har forklaret, at DRs ruslandskorrespondent deltog i et idé-
udviklingsmede forud for "Sidste nyt fra @stfronten.” Her spurgte HR — efter egen
forklaring — om der var nogen, der kendte JL. Det bekraeftede de tilstedevaerende,
herunder Ruslandskorrespondenten. Hun fandt uopfordret den gamle Messenger-
besked frem fra klager som et eksempel pa forsgg pa pavirkning - ifglge
redaktionschefens forklaring.

Pa den anden side har klager forklaret, at DRs Ruslandskorrespondent i en offentlig
Facebook-trad den 12. juli 2017 skrev, at hun ikke ville of fentliggere beskeden, fordi
klager ikke pnskede det. Klager har fremsendt Facebook-kommentaren fra Kimer,
der lyder: “Jeg ved, at den programansvarlige har tilbudt ham at lzegge hele teksten
ud, men det tror feg ikke at han er interesseret i. Derfor laegger jeg den heller ikke ud.
Men konstaterer blot, at (JL] til mig har skrevet, at (Als) mand var ClIA-ambassadar.”

Klager henvender sig til mig den 4. august. Han er ikke tilfreds med svarene. Klager

formulerer sin kritik som spgrgsmal rettet til mig. De lyder som fplger:

Spergsmal 1. Er Jesper Termansen enig i, at seerne ma formodes at opfatte ordene

som et citat, og i benaegtende fald hvad er sa begrundelsen?

Er Jesper Termansen enig i, at DR ikke kan dokumentere det jeg beskyldes for at have
skrevet til Matilde Kimer, og at pastanden dermed er udokumenteret?

Er det i overensstemmelse med DRs etik og veerdier, at en studievaert laver kritiske

interviews, der vedregrer dennes naermeste familie?

Er det i overensstemmelse med DRs etik og veerdier at fortie information om sin
egen undersggelse og i stedet mistaenkeligger min akkreditering? Hvorfor? ( Dette
spergsmal begrunder klager séledes: Rejser til svel Krim-halvgen og Donetsk i
@stukraine (Donetsk Folkerepublik / Malorossiya) blev i udsendelsen beskrevet som
“hundedyre”. Jeg har googlet mig til gennemsnitlige danskeres forbrug pa
sommerferier og kan konstatere mine rejser ligger i den lave ende af den

gennemsnitlige danskers.)

Side 5 af 14



m N

Mener DR betegnelsen "hundedyr” er en retvisende beskrivelse af
rejseomkostningerne til Krim/Donetsk, og hvad ligger til grund for denne
vurdering/beregning?

Indstilling fra lytternes og seernes redaktegr

Klagers ferste kritikpunkt — formuleret som et spgrgsmal — drejer sig om, at klager
mener, at han udsattes for et falsk citat, og at dette kun af seerne kan opfattes
som et citat.

Om DRs veerdier stér der i forordet til DRs etiske retningslinjer: “Vi lsegger
arfgarende veegt pd grundig research, haederlighed og ordentlighed i
programarbejdet. Vi taler ikke mod bedre vidende og har ikke skjulte dagsordner.”
Vaerten AL nsevner, at gaesten (klager) over for DRs Ruslandskorrespondent har
omtalt veertens mand som én, der arbejder for CIA.

Kendsgerningen er, at klager i en Messenger-besked (og ikke en sms) parentetisk har
omtalt veerten AL’ s mand som "ClA-ambassadgr”. Det mé opfattes s&dan, at vaerten
refererer det samme indhold, som fremgik af klagers Messenger-besked til
Ruslandkorrespondenten. At udsagnet var videreformidlet pd Messenger og ikke sms
er ganske vist en fejl, men af bagatelagtig betydning. Det afggrende er, at der ikke er
forskel p& substansen. Gaesten far mulighed for at afvise og korrigere veerten
undervejs i interviewet. Geesten anfprer sédledes, at han ikke kan have sendt en sms,
men at det m& vaere en Messenger-samtale, og at han ikke brugte ordene "CIA-
ambassader” i en absolut og konkret forstand, men at det gik p& den danske
regerings folagtighed over for USA, s&dan som gaesten (klager) opfatter situationen.
Omdrejningspunktet for oplysningen i denne sammenhang er at udfordre klager som
interviewgasest med de betegnelser og ord, som klager bruger i debatten om Rusland
og Krim. Det er ogsd, hvad klager var stillet i udsigt ved invitationen til at komme i
studiet.

Det var ganske vist en mindre fgjl, at veerten AL undervejs i interviewet insisterede
(fejlagtigt) p4, at hun havde set den omtalte CIA-besked pa en sms, men det er ikke

en overtreedelse af DRs etik.

Private meddelelser
Klager kritiserer i sin uddybning til det ferste spsrgsmal til lytternes og seernes

redakter, at DR refererer en privat besked mellem klager og DRs korrespondent
Matilde Kimer. Klager kritiserer endvidere, at DRs redaktionschef, efter at have laest

Side 6 af 14



klagen, flytter bevisbyrden, sé klager skal bevise sin uskyld ved at korrespondancen
offentliggeres pa DRs hjemmeside.

Der er forskellige bestemmelser i DRs etik, som er relevante i denne forbindelse.
DRs etiske retningslinjer rummer et afsnit om brevhemmelighed. (Kap. 5)

Heri star, at "DA respekterer brevhemmeligheden. Du mé ikke gare dig bekendt med
indholdet af breve, optegnelser eller andre former for lukkede meddelelser.
Undtagelser skal godkendes af relevant direkter i samréd med DR Jura.”

Men der findes ogsé bestemmelser, som redeger for, at der er andre praemisser for
centrale DR-ansattes — herunder korrespondenters— ytringer end ansatte i
almindelighed.

| afsnittet om centralt placerede medarbejdere star der (kapitel 19) star der: “For
centralt placerede medarbejdere, her defineret som vaerter, korrespondenter og
ledende medarbejdere, gaelder det, at deres personlige ytringer og
tilknytningsforhold vanskeligt kan holdes adskilt fra den centrale DR-funktion, de
indtager. Konkret betyder det, at selv om en ytring ligger indenfor ytringsfrihedens
greenser, kan der opstd konflikt i forhold til DRs funktionsevne. Det geelder, hvis der
er en konkret, aktuel og vaesentlig risiko for, at DRs forpligtelser til saglighed og
upartiskhed i informationsformidlingen lider skade som falge af ytringen.”

| folge DRs etiske retninger har DR ansatte deres private ytringsfrihed, men for
visse ngglemedarbejdere — herunder korrespondenter — vil der veere situationer, hvor
den private rolle og den arbejdsmeessige glider sammen, og hvor det er vanskeligt at
skille rollerne fra hinanden. Ytringer fremsat privat kan i visse tilfeelde veere
omfattet af arbejdet.

Der kan veere flydende graenser for, hvad der er helt private ytringer, og hvad der
hgrer under arbejdsmeessig korrespondance, fordi Facebook for mange ogsé er et
arbejdsredskab i DR. Det afhaenger i hgj grad af de konkrete omstaendigheder.
Matilde Kimer har — s& vidt sagen er oplyst — selv oprettet to Facebook-profiler. Den
ene som journalist, den anden af privat karakter. Ingen af profilerne er dog officielle
DR-oprettede profiler. De er oprettet af Matilde Kimer selv. | dette tilfeslde er
korrespondancen géet via Kimers private "arbejdsprofil.” Der er dog stadig tale om
en privat konto, Kimer har oprettet hos Facebook, og ikke en officiel profil, DR matte

have oprettet til korrespondenten.

DRs etiske retningslinjer rummer bestemmelser for, hvordan DR betragter
medarbejders private konti p& sociale medier — herunder Messenger og Facebook.
Heri sl8s det fast, at hovedreglen er, at en profil betragtes som privat og uden
sammenhaeng med DRs, men at medarbejdere skal taenke sig om. Imidlertid er der en
praksis for, at DR-ansatte bruger deres private konti i arbejdet blandt andet til
kontakt til kilder. Altsé at medarbejdere har en Facebook-konto, som de bade bruger

Side 7 af 14



til privat kommunikation og samtidig bruger arbejdsmeessigt til blandt andet
kildekontakt og brugerhenvendelser.

Dette er klart uheldigt set alene ud fra spgrgsmélet om, hvordan man afgreenser de
private ytringer fra de arbejdsmeessige. Det ger det ogsé uklart, hvilke rettigheder
DR har til stof fra medarbejdernes private konti. Navnlig ger det greensen uklar
mellem, hvad der er medarbejderes helt private ytringer for eksempel pé den lukkede
del af Facebook (Messenger), og hvad der relaterer til arbejdet.

Uklarheden sges, ndr medarbejdere — uanset position — selv opretter flere private
profiler, hvoraf medarbejderne selv anser den ene for "arbejdsrelateret” og den
anden for privat.

DR har i udgangspunktet ikke ret til medarbejderes private meddelelser lige sé lidt,
som DR har adgang til andres private meddelelser. Men dele af ikke-offentlig
kommunikation, som den der i dette tilfeelde er sket mellem Ruslands-

korrespondenten og klager, ligger alligevel inden for arbejdssfzaeren.

Redaktionschefen kommenterer forholdet séledes i en forklarende mail: “Angivelsen
af den davaerende ambassadgr til Ukraines relation til CIA er ngje udvalgt, fordi den
er et konkret eksempel pd, hvordan (JL) kommunikerer om og med Ruslands-
korrespondenter og -medier — og fordi den kun involverer DR, den unavngivne
ambassadpr (ALs mand, som hun ogsé oplyser i udsendelsen) og (JL ] selv. Derudover
har vi pd forhdnd sikret os via mail sendt til mig, at (JLs] interesse for ambassadgren

i den pdgeeldende messenger-besked ikke er en enlig svale.”

| denne sag har Matilde Kimer som Ruslandskorrespondent for DR faktisk haft en
rolle at spille i tilretteleeggelsen af "Sidste nyt fra @stfronten.” Hun har deltaget i
det idé-mgde, som gik forud. Hun har endvidere selv taget initiativ til at vise
Messenger-beskeden for mpdets deltagere. Dermed har hun lagt op til, at den eren
del af den redaktionelle proces. Men det aendrer ikke ved det grundlaeggende, at
klager har ret i, at en privat Facebook-besked principielt er — netop privat og ikke et
DR-anliggende. Det vil veere hensigtsmaessigt, hvis DR i fremtiden prasciserer sine
regler om interaktive medier, sé& det stéar klart, hvordan man som medarbejder skal
forholde sig til arbejdsrelaterede henvendelser til private konti, og hvordan man selv
som DR-ansat skal kommunikere i en arbejdssammenhasng over de sociale medier. |
lyset af sagen her vil jeg kigge neermere p& DRs medarbejderes brug af personlige,

private profiler pa interaktive medier i arbejdsmaessig sammenhaeng.

Side 8 af 14



m

Habilitet

Det tredje spgrgsmal/kritikpunkt drejer sig om studieveertens interview, der
vedrgrer dennes naermeste familie.

Spergsmaélet er beskrevet i DRs etiske regler kapitel 19. Her fremgar det, at DRs
medarbejdere ogsé er underlagt Forvaltningslovens principper, jeevnfor
Forvaltningslovens § 3.

Der star i kapitlet fglgende:

“Derfor mé du ikke sammenblande personlige/og eller private interesser med dit
arbejde.”

Endvidere stér der: “DR ‘s medarbejdere har pligt til at oplyse nsermeste chef om
Ignnede og ulgnnede aktiviteter. Medarbejderne har ogsé pligt til at oplyse om
medlemskaber og engagementer, som kan skabe interessekonflikter i forhold til
deres arbejdsopgaver. Oplysningspligten omfatter ogsd familiemaessige, skonomiske
eller politiske forhold, som kan skabe interessekonflikter i forhold til de ansattes
arbejdsopgaver.

Og der star: "Som DR-medarbejder m& du ikke beskaeftige dig med en virksomhed
eller organisation, som du eller din neermeste familie har personlige eller pkonomiske

interesseri.”

Ser man pé Forvaltningslovens bestemmelser i kapitel 2 stk. to star der om habilitet:
“Inhabilitet foreligger dog ikke, hvis der som fglge af interessens karakter eller
styrke, sagens karakter eller den pdgaeldendes funktioner i forbindelse med
sagsbehandlingen ikke kan antages at veere fare for, at afggrelsen i sagen vil kunne

blive pédvirket af uvedkommende hensyn.”

Der findes meget fa afgerelser fra DRs lytter og seerredaktor, der har med
problemstillingen at ggre. DRs etikchef Inger Bach sagde den 5. december 2014 til
fagbladet 'Journalisten’:

»Vi har ikke specificeret ud, at hvis du for eksempel er gift med en, der arbejder for
en bestemt virksomhed eller organisation, s8 er det et problem. For det beror pd en
meget individuel stillingtagen. Pointen er, at det er en vurdering i hver enkelt sag, om
uafhsengigheden er pd spil. Og hvis man som medarbejder tzenker, at der kan vaere en
interessekonflikt, er man forpligtet til at g8 til sin chef med det. For private
relationer méa aldrig give anledning til, at der berettiget kan stilles sp@rgsmél ved

Journalistens uafhaengighed og upartiskhed.”

Jeg udleder fglgende:

Side 9 af 14



*DR-medarbejdere og navnlig vaerter og lignende ngglemedarbejdere har pligt til at
oplyse neermeste chef om eventuelle familisere relationer (eegtefaelle for eksempel) i

forbindelse med konkret arbejdsopgave.

*Det er en konkret og individuel vurdering fra DRs ledelse i hver enkelt sag, om der

kan veere tale om inhabilitet.

*Familizzre relationer ma aldrig give anledning til, at lyttere og seere berettiget kan
sé tvivl om DRs upartiskhed.

*DR har ikke pligt til at oplyse om medarbejderes individuelle personlige forhold —

herunder eegtefeellers job — som led i en overvejelse om inhabilitet.

*Bestemmelserne i Forvaltningsloven tager sigte pé offentlige personer, der
medvirker til egentlig sagsbehandling. | den kommenterede udgave af
Forvaltningsloven tales der om, at "den pé&geeldendes funktioner i forbindelse med
sagsbehandlingen skal vaere af en sddan art, at der faktisk bestar en mulighed for at
han kan gve indflydelse pa afggrelsen.”*

En DR-medarbejder er altsa ikke i sig selv inhabil alene som falge af et sleegtskab med
eksempelvis en eegtefeelle. Der skal foreligge andre omsteendigheder, som begrunder,
at den pégeeldende “som falge af interessens karakter eller styrke, sagens karakter
eller den pdgaeldendes funktion i forbindelse med sagsbehandlingen” vil kunne pévirke

med uvedkommende hensyn.”

Redaktionschefen begrunder valget af eksempel og fremgangsméaden séledes:
“Eksemplet med angivelsen af den davasrende ambassadgr til Ukraines relation til CIA
er ngje udvalgt, fordi den er et konkret eksempel p8, hvordan (JL) kommunikerer om
og med Ruslands-korrespondenter og -medier. Og netop konfronteret med dette
eksempel forteeller (JL) selv i interviewet, at han har brugt sin tid p8 at s8 mistillid til
pressen. Eksemplet bruges séledes netop til at belyse, hvad det kan veere for
metoder, der kan bruges, og det var netop, hvad redaktionen gnskede at illustrere
overfor seere, der ikke n@dvendigvis har adgang eller kendskab til sédanne
arbejdsmetoder. Eksemplet var ligeledes udvalgt, fordi det kun involverer DR, den
unavngivne ambassadgr (AL’s mand, som hun ogsé oplyser i udsendelsen) og (JL)] selv.
Vi undgdr pd den méde at indblande udenforstéende parter. Vi har dokumentation for
- via mail sendt til mig tidligere, at (JL] interesse for ambassadgren i den pdgaeldende

messenger-besked ikke er en enlig svale.

! Forvaltningsret, 2002, Hans Gammeltoft-Hansen, Jon Andersen, Kaj Larsen, Karsten Laiborg,
Marten Engberg og Jens Olsen, 2.udgave, Jurist — og @konomforbundets Forlag, p.266ff.

Side 10 af 14



I forhold til Al's hablitet, s& gor vi meget tydeligt opmaerksom pé i udsendelsen, at
det er hendes mand, der var ambassadgren. Han bestrider ikke laengere den stilling.
Og vi forklarer ogsd meget klart, at oplysningerne ikke kommer fra ambassadgren,
men fra Matilde Kimer, DRs Ruslands-korrespondent. (AL) bruger pé intet tidspunkt
private oplysninger, og hendes relation til den omtalte ambassadgr spiller ingen rolle
for indholdet, da fokus er metoderne.”

Veerten AL har oplyst ledelsen i DR om sit sleegtskab. Det er en selvsteendig
begrundelse, at veerten er gift med den tidligere Ukraine-ambassader.

Ledelsen har skpnnet, at det ikke i den konkrete sag var et problem.

I denne sag kan omtalen give seerne en berettiget tvivl om DRs stasted, men der er
tale om en post, som veertens mand tidligere har bekleedt og som han ikke lsengere
har, og selve indholdet i, hvorvidt veertens mand kan betegnes som “ClA-ambassadgr”
eller gj er ikke genstand for udsendelsen eller klagen. Det er pavirkningsmetoden fra
geesten/klageren, der er til debat i udsendelsen.

DR har ikke pligt til at fremleegge sine overvejelser eller personlige oplysninger
vedrgrende ansattes habilitet offentligt, men DR ger det i dette tilfeelde helt
abenlyst som et led i udsendelsen.

Der foreligger ingen "sag” at pavirke, og der kan det naeppe anses for at vaere en

overtraedelse af Forvaltningslovens bestemmelser om inhabilitet.

Samlet set er jeg ikke enig med redaktionschefen. Der er generelt risiko for mistanke
om inhabilitet, ndr DR tillader at veerter og andre medarbejdere inddrager
neertstéende familiemedlemmer iindslag og programmer. Men hver situation skal
undersgges og vurderes individuelt og konkret.

Det er ogsa hvad etikchef i DR, Inger Bach, pdpeger i generelle termer i interviewet i
2014. Men i denne konkrete situation har redaktionen &bent fremlagt
familierelationen, emnet er ikke, hvorvidt vaertens mand faktisk er eller var ClA-
ambassadgr, og det er et overstéet kapitel, hvor der nappe foreligger nogen "sag”,
der —i Forvaltningslovens forstand - kan pavirkes. Klager far derfor ikke medhold.

Hundedyrt

Der fjerde klagepunkt/spergsmal drejer sig om, at klager mener, at DR har fortiet
information om prisen for at tage til Krim-halvgen og Donetsk i Pstukraine. Ud fra de
givne oplysninger er der ingen sikker viden om, hvad en rejse til de pagzeldende
omrader koster, og hvorvidt veerten betegner det som "hundedyrt” eller det
modsatte er ikke omfattet af DRs etiske retningslinjer. Hvis DR méatte have

foretaget grundig research af rejsepriserne til Krim og ®stukraine, sddan som klager

Side 11 af 14



m N

haevder, fremgar det ikke af udsendelsen. DR er ikke pligtig til at fremleegge
resultatet af eventuel research pa feltet. Det fremgéar af den mail, som redaktionen
har sendt til klager om interviewaftalen, at redaktionen vil gé kritisk til klagers rolle.
"Vi vil gerne konfrontere dig med rygerne om, at du skulle veere en sékaldt russisk
"informationstrold” star der i mail sendt den 19. juni fra et medlem af redaktionen.
Klager far i programmet rig mulighed for at besvare kritik af sin egen rolle og at
forklare sine eventuelle gkonomiske og gvrige fordele i forhold til sin forbindelse til

oprgrsgrupperne pa Krim.
Klager far ikke medhold i den péastand.

Spergsmal fem drejer sig om det samme og er omfattet af det forrige svar.

Konklusion og sammenfatning

Sigtet i programmet "Sidste nyt fra @stfronten” den 8. juli p& DR2 var at
konfrontere geesten (nu klager) med klagers pavirkning af blandt andet DR. Det var
klager bekendt med. | den sammenhaeng valgte veerten i programmet at sporge
gaesten til, hvorfor han over for DRs Ruslandskorrespondent har omtalt den tidligere
danske ambassadgr i Ukraine — og i @vrigt veertens eegtemand — som én, der arbejder
for den amerikanske efterretningstjeneste CIA.

Det var berettiget og ikke en overtreedelse af DRs etik at inddrage denne besked i
programmet. Der var ikke tale om, at gaesten blev praesenteret for et direkte citat,
s&dan som klager heevder. Geesten — og nu klager - fik mulighed for at give sin
version og modsige veertens udsagn herunder at korrigere en mindre fejl om, at
udsagnet var fremsat p& Messenger og ikke SMS.

Det styrkes af, at DRs Ruslandskorrespondent selv uopfordret har inddraget en
privat henvendelse fra klager i redaktionsarbejdet. Centrale medarbejdere —
herunder korrespondenter — kan i visse seerlige tilfaelde vanskeligt skille deres
private offentlige ytringer fra deres DR-funktion, og en offentlig privat ytring kan
efter omstaendighederne ikke veere forenelig med medarbejderens arbejdsopgaver
for DR. | denne sag var der tale om en arbejdsrelateret henvendelse til
korrespondentens Messenger, som DR-korrespondenten valgte at svare pd, men
betragtede som en del af sit arbgjde.

Klager féar ikke ret i den pastand. Klager far dermed ikke medhold i sine to fgrste
klagepunkter.

Side 12 af 14



m N

Lytterne og seernes redakter vil dog som fglge af spergsmalet i fremtiden kigge
naermere pa temaet om medarbejderens brug af private sociale profiler i forbindelse
med arbejdet.

Klager havde endvidere haevdet, at vaerten var inhabil ved at omtale sin egen mands
tidligere ambassadgrpost i programmet. Det bgr generelt betragtet altid mane til
forsigtighed, at DR ansatte benytter neertstaende familiemedlemmer i forbindelse
med arbejdet. Men i denne konkrete sag var der tale om en &ben fremlaeggelse af et
aspekt, nemlig den negative omtale af veertens mands anszettelsesforhold, og der
var neeppe nogen pavirkningsmuligheder for vaerten i forhold til en konkret sag.
Klager far ikke medhold i dette kritikpunkt.

Klager far heller ikke medhold i, at programmet burde have fremlagt sin research
vedrprende omkostninger til en rejse til Krim/@stukraine. At veerten benytter ordet
“hundedyrt” om omkostningerne ved at rejse til Krim er ikke en overtraedelse af DRs
etiske regler. Klager fik tilstraekkelig mulighed for at besvare pastande derom i
programmet.

Klagen bliver afvist.

Jesper Termansen, den 11. september 2017

Side 13 af 14



Side 14 af 14



