
Ms. Kathleen Carroll Senior Vice President 
Mr. John Daniszewski, Standards Editor
Ms. Karen Kaiser, General Counsel 
Associated Press

24 August 2016

Dear all, 

I am writing to submit a formal complaint in relation to the journalistic conduct of Mr.
Raphael Satter. This conduct appears to have breached the ethical standards applicable
to journalists of the Associated Press (AP). 

On   Tuesday   morning   (23   August)   at   3:19   EDT   (8:19   CEST),   AP   published   an
inflammatory article, described as an 'AP Investigation' by Raphael Satter and Maggie
Michael, under the title ''Private lives are exposed as WikiLeaks spills its secrets”. The
article,   which   has   been   widely   distributed,   contained   falsehoods   and   distortions,
including the  disingenuous  claim that  WikiLeaks had been contacted and given  the
opportunity to address the substance of the article's claims. Mr. Satter did not contact
WikiLeaks (sunshinepress@this.is).   Instead he sent an email   to  me, a  lawyer for Mr.
Assange, at 12.38am in the morning, just seven hours before the article went to press.

The details of my exchange with Mr. Satter are described below.

I am a human rights and international criminal lawyer, who assisted Mr. Assange to
submit a complaint on arbitrary detention before the United Nations Working Group on
Arbitrary  Detention.    The   Justice4Assange  website  and Sunshine  Press   list   me   as  a
member of Mr. Assange’s legal team, provide my telephone number and email address,
and state that I am English speaking and based in The Hague. 

Mr. Satter contacted me on Monday night by sending me a text message at 10.30pm
(Central European Summer Time – CEST).  

I am copying the text message exchange as an annex to this email.  As you can see from
the exchange, I indicated that it was quite late for me to be speaking to a journalist, and
asked for clarification if the matter was “urgent”.   Mr. Satter responded by confirming
that he was also attempting to speak to Mr.  Shenkman (who  is   listed as  living in a
completely different time zone),  and that  the  issues could be addressed with me on
Tuesday morning, if he was unable to contact Mr. Shenkman. 

  While his message indicated that the article would be published “soon”, he did not
mention in either his messages or   our conversation that it would be published first
thing   on   Tuesday   morning.     To   the   contrary,   in   his   messages   and   during   our
conversation, he stressed that the purpose of contacting me was to either enable me to
ascertain whether anyone at Wikileaks would be willing to be interviewed, or to conduct
follow up inquiries.  

1



 Mr. Satter was aware from both the details supplied by Sunshine Press and from our
conversation that I am a lawyer that assists Mr. Assange, and not a Wikileaks journalist.
Indeed, as set out in his message, the primary purpose of speaking to me appears to
have been to “brief” me, rather than to put questions to me; thus underscoring his own
impression that I was not in a position to respond to his specific queries. 

During   our   conversation,   which   took   place   from   22.38pm   until   23.07pm   CEST   on
Monday   (22   August)   night,     Mr.   Satter   indicated   that   he   had   become   aware   from
conducting   searches   of   the   Saudi   Foreign   Ministry's   cables,   that   they   appeared   to
include private details.  He then indicated that he had contacted persons named in these
cables to ascertain their views in relation to such disclosures.   He also claimed that he
had   sent   an   email   –   a   year   ago   –   to   my   client,   Julian   Assange   and   the   Icelandic
investigative journalist Kristinn Hraffnsson to draw their attention to this issue. 

I  asked Mr.  Satter  if   firstly,  he could provide me with specific  details  regarding the
alleged privacy violations so that I could verify this, and secondly, if he could forward
me the email that he had sent to Mr. Assange and Mr. Hraffnsson. 

As   concerns   the   first   issue,   Mr.   Satter   indicated   that   he   could   not   reveal   such
information to me due to the individuals’ privacy, but that if I  wished to look for it
myself, I could I find such cables by conducting a search on Wikileaks using the words
‘medical records’ or ‘rape’. 

 I responded that if this was the case, then publishing an article on such matters would
only serve to draw increased attention to the matter. This would in fact intentionally
publicise information on individual cases that AP considered to be private.  

I further informed Mr. Satter that I have worked in the area of war crimes, genocide and
rape for over 17 years at international criminal courts, and that one of the fundamental
rules of victim protection is that if there has been a disclosure of information that could
be   private   or   protected,   the   parties   are   absolutely   forbidden   from   referring   to,   or
drawing attention to such a disclosure in public. Indeed, such secondary disclosure can
be more damaging than inadvertent disclosures, which are often overlooked or ignored
by the public.   Mr. Satter’s response was simply to state that the same holds true for
national security issues; that one cannot write about them without revealing national
security information.

As  concerns   the  second  issue,  Mr.  Satter  promised  to  send me  the  email  within  10
minutes  of  our  conversation.    After   the   conversation,   I   sent  Mr.  Satter  a   follow up
message – again stressing that it was late – and asking him to let me know when he had
sent the email in question. 

Mr. Satter did not respond until  12.40am CEST (i.e.  Tuesday 23 August early  in the
morning),   at  which   time   he   confirmed   that  he   had   sent   the   email,   and   stated   that
“Hopefully Julian or Kristinn can find some time tomorrow to address these issues”. 

2



The email in question was sent at 12.38am CEST (i.e. Tuesday 23 August early in the
morning).1 Rather than forwarding the email he had allegedly sent to Mr. Assange and
Mr. Hraffnsson, he set out a couple of links to cables, and a series of questions. 

I was at this time, quite understandably, asleep; I am a full­time working mother, with
two young children. 

On Tuesday 23 August in the morning – 08.16am CEST (3.19am EDT ) – AP published a
story from Mr. Satter and Maggie Michael. The story initially claimed that questions sent
to the Wikileaks site on Tuesday remained unanswered. 

“Attempts to reach WikiLeaks founder Julian Assange were unsuccessful; a set of
questions left with his site wasn't immediately answered Tuesday.” 

This is false. Mr. Satter did not 'leave questions with 'his site'”.   I have been informed
that the email for press to contact WikiLeaks, sunshinepress@this.is, has not received a
single email from Mr. Satter over the past two weeks. Mr. Satter is aware that this is the
means to contact WikiLeaks given that he has corresponded with sunshinepress@this.is
since 2010. In fact, sunshinepress has received 37 emails from Mr. Satter, since August
2010, and that account has emailed Mr. Satter 76 times, with WikiLeaks press releases
and   replies   to   queries.   The   most   recent   email   was   a   briefing   note   sent   by
Sunshinepress@this.is   to   Mr.   Satter   on   August   19,   five   days   before   the   story   was
published and to which Mr. Satter did not reply. 

Mr.  Satter's  email   claimed to  have “tried  to   reach Kristinn and Julian over   the past
couple of weeks on this issue but have not gotten through”. I have been informed that
Mr. Hrafnsson has not received any emails from Mr. Satter, although Mr. Satter has Mr.
Hrafnsson's email address and has corresponded with him in the past.

The article was updated later on Tuesday with a new timestamp, 5.09 pm EDT. The
modified version claimed that “Attempts to reach WikiLeaks founder Julian Assange for
an interview over the past month have been unsuccessful and the ex­hacker did not
reply to written questions”. There was no correction note to reference the fact that the
article had originally been published at 3.19 a.m. EDT on Tuesday morning, and the
update maintains the misrepresentation. The original timestamp (3.19 am EDT) is shown
in the archived version of the original article, which was widely publicised by AP and
Mr. Satter on Twitter immediately upon publication:
  https://web.archive.org/web/20160823074148/http://bigstory.ap.org/article/b70da8
3fd111496dbdf015acbb7987fb/private­lives­are­exposed­wikileaks­spills­its­secrets).

 ­­­­­­­­­­ Forwarded message ­­­­­­­­­­
From: Satter, Raphael <RSatter@ap.org>
Date: Tue, Aug 23, 2016 at 12:38 AM
Subject: WikiLeaks cables
To: "melindataylor@gmail.com" <melindataylor@gmail.com>

Cc: "R Satter (raphael.g.satter@gmail.com)" <raphael.g.satter@gmail.com>, "Kristinn Hrafnsson 
(khrafnsson@gmail.com)" <khrafnsson@gmail.com>, Sarah <sarah@wikileaks.org>

3

mailto:Sunshinepress@this
mailto:sunshinepress@this.is
mailto:sunshinepress@this.is


Modifying   the   timestamp  in   the  context  of   the  subject  of   this   complaint   is   severely
deceptive. 

It seems that the only attempt that Mr. Satter made to contact WikiLeaks was to request
an interview with Mr. Assange on 17 August. The interview request made no mention of
the Saudi material. The entirety of Mr. Satter's email is as follows:

“We'd be seeking a television interview with Assange; there're a backlog of 
question about the DNC emails and recent NSA malware. Also several people 
we've recently spoken to have raised concerns about your operations which we'd 
like to put to Assange directly. Raphael”

It is thus clear that Mr. Satter provided WikiLeaks with no effective opportunity 
whatsoever to respond to claims, because no claims were put to Wikileaks itself before 
publication. 

The article itself included the very details that Mr. Satter had refused to provide to me
on the ground that it would compromise the individual’s privacy. Mr. Satter’s inclusion
of specific issues and names in his article has now broadened the public dissemination
and audience for the cables in question.

According to “AP NEWS VALUES & PRINCIPLES”,2  AP journalists should never 
publish something that contains inaccuracies or distortions, or which portrays someone 
in a negative light without giving them a fair opportunity to respond. 

In terms of the latter aspect, the AP principles elaborate that: 

“We must make significant efforts to reach anyone who may be portrayed in a 
negative way in our stories, and we must give them a reasonable amount of time 
to get back to us before we move the story. What is “reasonable” may depend on 
the urgency and competitiveness of the story. If we don’t reach the parties 
involved, we must explain in the story what efforts were made to do so.”

Mr. Satter gave me clear representations that I would be given a reasonable opportunity
to transmit the questions to other persons,  with a view to potentially  transmitting a

2

 http://www.ap.org/company/News­Values

4



response. His conduct and the timing of the publication of the article prevented me from
doing so.

Given that the content of the story is similar to the content of a story published by Mr.
Satter in 2015, there was no 'urgency' and competitiveness' at play, which  could  justify
Mr. Satter's conduct. 

  In such circumstances, it is also misleading to state that Mr. Assange did not reply to
written   questions   and   that   he   “gave   no   indication   on   Tuesday   that   the   offending
material would be taken down”.  This is particularly the case given that apart from three
cables sent at 12.38am (one of which refers to a deceased person), Mr. Satter refused to
identify the “offending material” to me.  

If the purpose of contacting me was to give Wikileaks a genuine opportunity to address
this matter,  then Mr. Satter should have adhered to his representations that I  would
have the opportunity to conduct follow up inquiries, and to disseminate the questions to
other persons. 

Since Mr. Satter was aware that I was in The Hague (and that it was extremely late by
the time that he sent the questions), it is clear that he completely misrepresented his
objectives when he contacted me. 

Now that the article has been published, it is also impossible for Wikileaks to give a
meaningful   response.   Mr.   Satter’s   article   has   itself   highlighted   specific   private
information   which   can   be   searched   for   on   the   internet,   and   which   is   available
independently of the Wikileaks site (as Mr. Satter should know, the content of the Saudi
Cables  was published online  before  Wikileaks collated  it  as   the  ‘Saudi  Cables’).       If
Wikileaks were to delete any specific cables, this would only serve to draw attention to
the contents of such cables, by creating a verifiable record of the difference between the
content on the Wikileaks site, as compared to the initial release.  

Mr. Satter’s conduct plainly breaches AP standards for journalistic conduct, and appears
to have been a reckless attempt to exploit privacy concerns for the purpose of launching
an unfair attack on Mr. Assange and Wikileaks.  Indeed, the partial nature of the article
is evidenced by Mr. Satter’s use of offensive epithets – such as “ex­hacker” to describe
Mr. Assange. Such a description is both petty, and irresponsible, since it undermines
Wikileaks’ First Amendment protections in the United States and its sources all over the
world, including in Saudi Arabia, which is attempting to prosecute Mr. Assange for the
publication.  

I would be grateful if you could kindly inform me as to how Associate Press intends to
address these concerns, at your earliest convenience. At a minimum, since Mr. Satter
was aware prior to publication, and you are now aware post publication that Mr. Satter
did not give WikiLeaks the opportunity to address the claims, and of the irreversible
harm caused by content of this article, I request

5



a) an investigation into Mr. Satter's conduct, including twitter comments, which
appear to reflect a personal animus against Mr. Assange;
b)   that   Mr.   Satter   be   removed   from   working   on   AP   publications   related   to
WikiLeaks until the investigation in complete; and
c) that AP publish WikiLeaks response to Mr. Satter's article (which WikiLeaks
will send in due course).

Yours sincerely, 

Melinda Taylor 

6


	According to “AP NEWS VALUES & PRINCIPLES”, AP journalists should never publish something that contains inaccuracies or distortions, or which portrays someone in a negative light without giving them a fair opportunity to respond.
	In terms of the latter aspect, the AP principles elaborate that:
	“We must make significant efforts to reach anyone who may be portrayed in a negative way in our stories, and we must give them a reasonable amount of time to get back to us before we move the story. What is “reasonable” may depend on the urgency and competitiveness of the story. If we don’t reach the parties involved, we must explain in the story what efforts were made to do so.”
	Mr. Satter gave me clear representations that I would be given a reasonable opportunity to transmit the questions to other persons, with a view to potentially transmitting a response. His conduct and the timing of the publication of the article prevented me from doing so.
	Given that the content of the story is similar to the content of a story published by Mr. Satter in 2015, there was no 'urgency' and competitiveness' at play, which  could  justify Mr. Satter's conduct.
	In such circumstances, it is also misleading to state that Mr. Assange did not reply to written questions and that he “gave no indication on Tuesday that the offending material would be taken down”. This is particularly the case given that apart from three cables sent at 12.38am (one of which refers to a deceased person), Mr. Satter refused to identify the “offending material” to me.
	If the purpose of contacting me was to give Wikileaks a genuine opportunity to address this matter, then Mr. Satter should have adhered to his representations that I would have the opportunity to conduct follow up inquiries, and to disseminate the questions to other persons.
	Since Mr. Satter was aware that I was in The Hague (and that it was extremely late by the time that he sent the questions), it is clear that he completely misrepresented his objectives when he contacted me.
	Now that the article has been published, it is also impossible for Wikileaks to give a meaningful response. Mr. Satter’s article has itself highlighted specific private information which can be searched for on the internet, and which is available independently of the Wikileaks site (as Mr. Satter should know, the content of the Saudi Cables was published online before Wikileaks collated it as the ‘Saudi Cables’). If Wikileaks were to delete any specific cables, this would only serve to draw attention to the contents of such cables, by creating a verifiable record of the difference between the content on the Wikileaks site, as compared to the initial release.
	Mr. Satter’s conduct plainly breaches AP standards for journalistic conduct, and appears to have been a reckless attempt to exploit privacy concerns for the purpose of launching an unfair attack on Mr. Assange and Wikileaks. Indeed, the partial nature of the article is evidenced by Mr. Satter’s use of offensive epithets – such as “ex-hacker” to describe Mr. Assange. Such a description is both petty, and irresponsible, since it undermines Wikileaks’ First Amendment protections in the United States and its sources all over the world, including in Saudi Arabia, which is attempting to prosecute Mr. Assange for the publication.
	I would be grateful if you could kindly inform me as to how Associate Press intends to address these concerns, at your earliest convenience. At a minimum, since Mr. Satter was aware prior to publication, and you are now aware post publication that Mr. Satter did not give WikiLeaks the opportunity to address the claims, and of the irreversible harm caused by content of this article, I request
	a) an investigation into Mr. Satter's conduct, including twitter comments, which appear to reflect a personal animus against Mr. Assange;
	b) that Mr. Satter be removed from working on AP publications related to WikiLeaks until the investigation in complete; and
	c) that AP publish WikiLeaks response to Mr. Satter's article (which WikiLeaks will send in due course).
	Yours sincerely,
	
	Melinda Taylor

